vypoved
Tipy & praktické informace

Jak napsat výpověď

[dropcap]B[/dropcap]ez práce se dnes málokdo z nás obejde, jelikož právě díky ní máme mzdu, za kterou si lze koupit požadované věci. Samozřejmě jsou situace, kdy již ve firmě pracovat nechceme, nebo naopak jsme pro firmu nepotřební. Obojí má společnou věc, a to podání výpovědi.

vypoved

Podáváme výpověď jako zaměstnanec

V tomto směru máme v našem státě celou řadu výhod, jelikož nejsme nuceni sepisovat přesné důvody, proč tak činíme. Můžeme tedy skončit bez toho, abychom své stanovisko nějakým způsobem obhajovali. Důležité je zapamatovat si několik povinností, mezi které patří:

  1. Nutnost doručit výpověď do vlastních rukou zaměstnavatele – písemně či osobně kompetentnímu člověku
  2. Ve výpovědi přesně identifikujeme osobu zaměstnavatele – IČ, adresu, jméno a další důležité údaje, ideálně z živnostenského či rejstříku
  3. Informace o nás jako zaměstnancích – naše identifikační údaje, pozici, datum nástupu a datum ukončení pracovního poměru

Důležité je pamatovat také na fakt, že s výpovědí souvisí také výpovědní lhůta. Ta začíná běžet druhý den po oficiálním předání či doručení. Ta často bývá definovaná ve smlouvě, nebo je stanovena zákonem a to v délce 2 měsíců.

Výpověď sepisujeme jako zaměstnavatel

V tomto směru je daný dokument o něco složitější, jelikož můžeme podat výpověď pouze v rámci několika situací. Samozřejmě náležitosti by měly být podobné, jako u předchozího shrnutí formálních nezbytností. Zmíníme-li i konkrétní situace, kdy lze výpověď podat, tak mezi ty patří:

  1. Zrušení firmy či živnostenského listu, nebo přesunutí zaměstnavatele do vzdálené lokality – například jiného města a státu.
  2. Zaměstnanec se stává nadbytečným, či již není schopen kvůli nemoci či jinému problému vykonávat stejnou práci, jako doposud.
  3. Zaměstnanec nesplňuje právní předpisy pro výkon dané práce, či došlo na základě posudku také k jeho zdravotní nezpůsobilosti.
  4. Zaměstnanec podává neuspokojivé pracovní výsledky

Poslední bod je ale třeba ještě rozvést, jelikož v rámci neuspokojivých pracovních výsledků musí být vyzván k jejich odstranění, a to v posledních 12 měsících. Vyhozen poté může být ve chvíli, pokud je neodstraní, či dále závažně porušuje své povinnosti, nebo nastaly jiné důvody, v rámci kterých má zaměstnavatel možnost okamžitého vyhazovu – například alkohol na pracovišti.

Jak je to s ochrannou lhůtou?

Důležitým pojmem je také ochranná lhůta. Ta souvisí třeba s lidmi na nemocenské, nebo maminkami na mateřské dovolené. V takové chvíli je není možno vyhodit.

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *